Det är på ett sätt tacksamt att se att behandlingar inom skönhetsindustrin blivit säkrare, billigare och att utvecklingen kommit att gå framåt. Att man numera inte behöver lägga sig under kniven och genomföra en regelrätt operation för att bli av med rynkor, för att lyfta ansiktet eller för att få större läppar är något som ska hyllas. Detta då man inte riskerar att drabbas av några komplikationer och ändå får ett resultat som man blir nöjd med.
Hatten av – i sammanhanget – för fillers som behandlingsmetod. Fillers används för att släta ut huden och där man genom att injicera ett medel med hyaluronsyra (ett naturligt ämne som välkomnas av kroppen) så kan se att en panna full av rynkor plötsligt blir slät som en babyrumpa. Det vanliga är dock att även ett yngre klientel väljer att använda fillers och detta i syfte att få större, mer putande och fylliga läppar.
Som sagt: fillers som metod är att anse som fulländad och får fungera som ett gott bevis på vilka steg som tagit inom skönhetsindustrin – du får effekt i upp emot ett år, du slipper vila, det kostar inte så mycket pengar och det finns ett stort utbud av aktörer som erbjuder tjänsten (bland annat tandläkare). Kort och gott: du riskerar ingenting om du väljer att besöka en salong i Stockholm för att få en injektion av fillers i dina läppar.
Vår fråga är istället: behöver du verkligen det? Vi har all förståelse för att en äldre människa kan ha svårt att acceptera konsekvenserna av sitt åldrande och därför väljer att släta ut exempelvis rynkorna.
Men, yngre tjejer? Behöver verkligen yngre tjejer få fylligare läppar och sker det av egen fri vilja eller som en följd av samhällets krav och vår patriarkala struktur? Vi lutar definitivt åt det senare. Om du tvivlar: varför är det knappt några killar som har ett behov av att förstora sina läppar – det finns väl ändå pojkar som saknar fylligheten som med lätthet kan tillföras genom fillers?
Ändra inställningen hos de yngre
Tjejer i en äldre generation har vant sig vid att killar och män dikterar villkoren om hur kvinnor ska se ut. Detta genom reklam, genom filmer och genom andra kanaler. Kort sagt: vilka är det som till störst del arbetar med reklam och marknadsföring? Det handlar om män.
Det är förhoppningsvis där en yngre generation av tjejer kan förändra och visst finns det hopp. Det finns fler tjejer som tar plats – och som på ett annat sätt f å r göra det.
Förhoppningsvis kan framtiden se annorlunda ut och där behandlingar i syfte att förändra hur man ser ut kommer inifrån och inte som en följd av vad man ser på tv eller på stora affischer runt om i städer i Sverige. Att man vill förändra sig och rätta till saker man är missnöjd med är en del av livet – men, det ska ske utan en slags osynlig piska som hålls i av någon annan.