Sedan 2005 är det förbjudet att sätta priser baserat på kundens kön. Trots detta är det fortfarande vanligt med olika priser för dam- och herrklippning hos frisörer.
Enligt DO får frisörsalonger inte ha olika pris för kvinnor och män för samma behandling, som till exempel klippning. Det finns inget lagligt krav på enhetstaxa, men prissättningen för inte utgå från kön. Att ta olika pris för olika hårlängder och hur lång tid behandlingen tar är dock okej. Hur prissättningen går till hos frisörer är dock ofta ganska otydligt, i alla fall kundens perspektiv.
Vanligt med olika priser
Trots detta är det fortfarande många frisörer som sätter pris baserat på kön. Ett exempel är i småländska Nybro, där Angelica Arendell enligt SVT skulle klippa sig hos frisör för första gången på länge efter att ha klippt sig själv kort med trimmer i många år. Men när hon bokade tid så upptäckte hon att många salonger har olika klipptider för kvinnor och män.
Många frisörsalonger har självklart samma pris för både kvinnor och män, dock långtifrån alla. Arendell är upprörd över den så utbredda diskrimineringen.
- Varför ska kvinnor betala mer? frågar hon sig.
Enligt branschorganisationen Sveriges frisörföretagare är det viktigt att frisörer på ett tydligt sätt visar vad som ingår i priset när man marknadsför dam- och herrklippning.
Har historiska rötter
Vd:n Ted Gemzell säger att skillnaden har historiska rötter – ”så har man alltid gjort”. Han säger att Sveriges frisörföretagare rekommenderar sina medlemmar att komplettera marknadsföringen med information om hur lång tid klippningen tar och hur mycket tid som går åt. På det sättet kan man försvara en eventuell prisskillnad på ett sakligt sätt. Han säger även att det borde gå bra för en kvinna att beställa en herrklippning.
En del fall av diskriminerande prisskillnader hos frisörer har DO-anmälts, men det är sällan fallen går vidare till prövning.
Trots mot denna form av diskriminering är det inte bara hos frisören som priserna skiljer sig för kvinnor och män. En tidigare studie visade till exempel att Tescos rosa engångshyvlar är dubbelt så dyra som de blå. Levis jeansmodell 501 var genomsnitt 46 procent dyrare för kvinnor. Skönhetsprodukter och deodoranter är i snitt hela 39 procent dyrare för kvinnor.