Dibbuk.se

Riskettan fyller ett behov

Sverige har i jämförelse med andra europeiska länder ett ganska lågt antal omkomna i trafiken per år. Vi räknar med att det handlar om ungefär 300 stycken dödsfall och om man jämför med exempelvis Ryssland – 26.000, Polen – 4500 eller Grekland – 1400 så kan vi fastslå att våra vägar får anses som relativt säkra att vistas på. Naturligtvis så säger inte dessa siffror hela sanningen; Ryssland har ju exempelvis betydligt fler människor än vad vi har i Sverige – men det säger ändå en del av hur vi ser på säkerhet i Sverige.

Dock; varje dödsfall i trafiken är att räkna som en förlust för samhället och det är också av den anledningen som vi i Sverige har den så kallad nollvisionen där vi aktivt jobbar mot att någon gång nå ett år där ingen omkommit som en följd av trafikolyckor. Här spelar naturligtvis vägar och säkerhet en stor roll – man försöker bredda, man försöker bygga bort olycksdrabbade sträckor och man har genomfört större projekt där bland annat mitträcken ska förhindra frontalkrockar. Allt för att säkra och göra de svenska vägarna ytterligare lite tryggare.

En viktig del – om inte den viktigaste – är dock att förebygga och få befolkningen att inse sitt eget ansvar i olyckorna som sker. För; till mångt och mycket så spelar det ingen roll hur säker en väg är om det finns en osäker person bakom ratten. Att man numera har en obligatorisk del i varje körkortsutbildning är därför väldigt positivt – den så kallade riskettan fyller en stor funktion i att informera yngre människor om vilka faror som finns.

Riskettan kommer att rädda liv

Här handlar det om en slags påbyggnad på halkbanan – en teoretisk sådan där exempelvis en grupp yngre människor i Stockholm som står inför att ta körkort måste genomföra riskettan och gå igenom främst tre saker och riskerna med bilkörning i kombination med dessa: Alkohol, narkotika och brist på sömn. Tre vanliga orsaker till dödsfall i trafiken och tre saker som man genom riskettan försöker förhindra.

Kort och gott – denna grupp i Stockholm kommer att tillsammans med en av Trafikverket godkänd instruktör – viktigt! – diskutera, ventilera och informeras om riskerna kring bilkörning i kombination med exempelvis alkohol eller narkotika.

Att halkbanan räddat många liv genom åren råder det inga tvivel om – men frågan är om inte riskettan på sikt kan rädda ännu fler? För varje person som tack vare riskettan väljer att avstå från att sätta sig bakom ratten vid trötthet, efter att ha druckit alkohol eller tagit narkotika så har också detta potentiellt räddat ett liv och inte nödvändigtvis personen i fråga.

Relaterade inlägg

Att skiljas eller separera från varandra är alltid tufft. Man ska plötsligt ge upp gemensamma drömmar och man ska komma till insikt med att man mår bättre på varsitt håll än tillsammans. Det som kan försvåra är om beslutet sker på initiativ av den ena parten och där den andra inte alls är beredd på detta. Något som kan ske som en följd av att exempelvis kärleken blossat upp någon annanstans.  Sådana separationer blir nästan[…]

Läs mer »

Sedan januari 2018 så har man ytterligare ett krav på sig som företag inom finans. För att få handla med aktier, fonder, derivat, finansiella instrument, värdepapper och obligationer så kommer man behöva vara registrerad för LEI kod. En LEI kod är i sin tur en serie siffror – alfanumeriska och tjugo till antalet – som verifierar vilka företag som varit involverade i en transaktion eller en affärsuppgörelse. Om två stycken parter genomför en transaktion så[…]

Läs mer »