Med en ökad digitalisering och den smarta telefonens framfart så har vårt sätt att köpa saker förändrats i grunden. De flesta av oss påbörjar inte sin köpresa genom att gå in i en affär för att prata med en säljare och titta på produkter. Nästan alla börjar sin köpresa genom att ta upp sin smarta telefon eller läsplatta och googla fram information om det som vi vill köpa. Det här innebär stora förändringar och handeln har sakta men säkert börjat anpassa sig till det nya klimatet.
Butikslokaler
Allt fler fastighetsägare ser hur butiker lägger ner och hur de centralt belägna butikslokalerna börjar stå tomma. Om du till exempel driver en möbelaffär i Stockholm så är det idag för de allra flesta en rejäl förlustaffär att ha butiken mitt i centrala Stockholm. Det är en sak om företaget har bestämt sig för att ha ett flaggskepp mitt i stan som då agerar lika mycket reklampelare som faktiskt butik. Lönsamhetskraven på en sån butik behöver inte vara de samma som om du är enskild entreprenör och driver en möbelaffär centralt i Stockholm.
Showroom
Det som många företag har börjat göra och som fastighetsägarna upptäcker är att de minskar ner sin butiksyta drastiskt och flyttar ut stora delar av sina varor till ett lager utanför stan. De satsar istället på ett mindre showroom där de kan visa upp en variant av de viktigaste produkterna för att sen skicka hem produkterna till kunden istället för att lämna ut dem i butiken. För fallet möbelaffär så innebär det alltså att antalet möbler i butik och därmed butiksyta troligen kan halveras om inte mer för att bara lyfta fram storsäljarna och enstaka nyheter. Även om just möbelaffärerna redan idag säljer möbler i butik för att sen skicka den färdiga möbeln hem till kunden med leverans ett antal veckor senare så har de fortfarande en vinning i att minska sina lokalhyror.
Klädaffär
En klädaffär i samma situation som också har en stor butik i Stockholm har ännu mer att tjäna på den här förflyttningen än möbelaffären. De kan välja att bara ha ett plagg av varje storlek istället för tio plagg eller mer. Istället för att sälja varorna i butiken så kan de skicka hem en order precis som en e-handel skulle ha gjort.
Transporterna
Hur vi transporterar varor förändras också i och med det här skiftet på marknaden. De stora transporterna av exempelvis möbler från butiker i centrala Stockholm ut till bostäderna i kranskommuner minskar drastiskt. Transporterna förflyttas då ut från innerstan och går istället från lagerlokaler utanför stan. En nackdel i fallet med klädbutikerna är att antalet transporter totalt ökar vilket då i sin tur är negativt för miljön.