Dibbuk.se

Handeln förändras

Med en ökad digitalisering och den smarta telefonens framfart så har vårt sätt att köpa saker förändrats i grunden. De flesta av oss påbörjar inte sin köpresa genom att gå in i en affär för att prata med en säljare och titta på produkter. Nästan alla börjar sin köpresa genom att ta upp sin smarta telefon eller läsplatta och googla fram information om det som vi vill köpa. Det här innebär stora förändringar och handeln har sakta men säkert börjat anpassa sig till det nya klimatet. 

Butikslokaler

Allt fler fastighetsägare ser hur butiker lägger ner och hur de centralt belägna butikslokalerna börjar stå tomma. Om du till exempel driver en möbelaffär i Stockholm så är det idag för de allra flesta en rejäl förlustaffär att ha butiken mitt i centrala Stockholm. Det är en sak om företaget har bestämt sig för att ha ett flaggskepp mitt i stan som då agerar lika mycket reklampelare som faktiskt butik. Lönsamhetskraven på en sån butik behöver inte vara de samma som om du är enskild entreprenör och driver en möbelaffär centralt i Stockholm. 

Showroom

Det som många företag har börjat göra och som fastighetsägarna upptäcker är att de minskar ner sin butiksyta drastiskt och flyttar ut stora delar av sina varor till ett lager utanför stan. De satsar istället på ett mindre showroom där de kan visa upp en variant av de viktigaste produkterna för att sen skicka hem produkterna till kunden istället för att lämna ut dem i butiken. För fallet möbelaffär så innebär det alltså att antalet möbler i butik och därmed butiksyta troligen kan halveras om inte mer för att bara lyfta fram storsäljarna och enstaka nyheter. Även om just möbelaffärerna redan idag säljer möbler i butik för att sen skicka den färdiga möbeln hem till kunden med leverans ett antal veckor senare så har de fortfarande en vinning i att minska sina lokalhyror.

Klädaffär

En klädaffär i samma situation som också har en stor butik i Stockholm har ännu mer att tjäna på den här förflyttningen än möbelaffären. De kan välja att bara ha ett plagg av varje storlek istället för tio plagg eller mer. Istället för att sälja varorna i butiken så kan de skicka hem en order precis som en e-handel skulle ha gjort.

Transporterna

Hur vi transporterar varor förändras också i och med det här skiftet på marknaden. De stora transporterna av exempelvis möbler från butiker i centrala Stockholm ut till bostäderna i kranskommuner minskar drastiskt. Transporterna förflyttas då ut från innerstan och går istället från lagerlokaler utanför stan. En nackdel i fallet med klädbutikerna är att antalet transporter totalt ökar vilket då i sin tur är negativt för miljön.

Relaterade inlägg

Den stora kärleken, drömmen om ett liv tillsammans med den man älskar och där de gemensamma barnens erbjuds kärlek, mat på bordet och trygghet kan bli en ren mardröm för en del. Vad händer om mannen man älskar – barnens pappa – visar sig vara våldsbenägen, sjukligt svartsjuk eller på något annat sätt labil och en fara för resten av familjen. Aldrig mer. Det är en fras som man ofta hörs nämnas i samband med[…]

Läs mer »

Sverige har i jämförelse med andra europeiska länder ett ganska lågt antal omkomna i trafiken per år. Vi räknar med att det handlar om ungefär 300 stycken dödsfall och om man jämför med exempelvis Ryssland – 26.000, Polen – 4500 eller Grekland – 1400 så kan vi fastslå att våra vägar får anses som relativt säkra att vistas på. Naturligtvis så säger inte dessa siffror hela sanningen; Ryssland har ju exempelvis betydligt fler människor än[…]

Läs mer »